Załącznik do Uchwały Nr 77/13/15
Zarządu Województwa Pomorskiego
z dnia 27.01.2015 roku
POMORSKI ZESPÓŁ PARKÓW KRAJOBRAZOWYCH
W SŁUPSKU
REGULAMIN ORGANIZACYJNY
SŁUPSK, styczeń 2015
Rozdział I. POSTANOWIENIA OGÓLNE
§ 1
Regulamin organizacyjny Pomorskiego Zespołu Parków Krajobrazowych w Słupsku określa organizację wewnętrzną i zasady funkcjonowania tej jednostki.
§ 2
Pomorski Zespół Parków Krajobrazowych w Słupsku działa na podstawie następujących aktów prawnych:
1) ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 roku o ochronie przyrody (tekst jednolity: Dz. U. 2013, poz. 627),
2) ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 roku o finansach publicznych (tekst jednolity: Dz. U. 2013, poz. 885),
3) ustawy z dnia 5 czerwca 1998 roku o samorządzie województwa (tekst jednolity: Dz. U. 2013, poz. 596),
4) ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych (tekst jednolity: Dz. U. 2014, poz. 1202),
5) statutu Pomorskiego Zespołu Parków Krajobrazowych w Słupsku, stanowiącego załącznik do uchwały Nr 1185/XLVIII/10 Sejmiku Województwa Pomorskiego z dnia 31 maja 2010 roku,
6) niniejszego Regulaminu.
§ 3
Ilekroć w niniejszym Regulaminie mowa jest o:
1) Zespole – należy przez to rozumieć Pomorski Zespół Parków Krajobrazowych
w Słupsku, symbol PZPK,
2) Regulaminie – należy przez to rozumieć Regulamin Organizacyjny Pomorskiego Zespołu Parków Krajobrazowych w Słupsku,
3) Dyrektorze – należy przez to rozumieć Dyrektora Pomorskiego Zespołu Parków Krajobrazowych w Słupsku,
4) Ustawie – należy przez to rozumieć ustawę o ochronie przyrody z dnia 16 kwietnia 2004,
5) Statucie – należy przez to rozumieć Statut Pomorskiego Zespołu Parków Krajobrazowych w Słupsku, nadany uchwałą Nr 1185/XLVIII/10 Sejmiku Województwa Pomorskiego,
6) Oddziałach – należy przez to rozumieć Oddziały Pomorskiego Zespołu Parków Krajobrazowych w Słupsku,
7) Działach – należy przez to rozumieć Działy wchodzące w skład Biura Pomorskiego Zespołu Parków Krajobrazowych,
8) Kierownikach – należy przez to rozumieć Kierowników Oddziałów – głównych specjalistów,
9) Kierownikach komórek organizacyjnych – należy przez to rozumieć Kierowników Oddziałów, Kierowników Działów wchodzących w skład Biura, Kierownika Sekcji oraz głównych specjalistów do spraw edukacji w Ośrodkach Edukacyjno-Muzealnych,
10) symbolach – należy przez to rozumieć oznaczenia odpowiadające wymaganiom Instrukcji Kancelaryjnej.
§ 4
1. Siedzibą Zespołu jest miasto Słupsk.
2. Terenem działania Zespołu jest województwo pomorskie.
§ 5
Działalnością Zespołu jednoosobowo kieruje Dyrektor – symbol DZ, którego powołuje i odwołuje Zarząd Województwa Pomorskiego. Powołanie i odwołanie następuje po zasięgnięciu opinii Regionalnej Rady Ochrony Przyrody.
§ 6
Przy Dyrektorze działa Rada Pomorskiego Zespołu Parków Krajobrazowych w Słupsku – symbol RZ, której zadania określa art. 99 ust. 4 Ustawy.
Rozdział II. STRUKTURA ORGANIZACYJNA
§ 7
- Zespół realizuje swoje cele i zadania za pomocą:
- Biura w skład którego wchodzą: dział finansowo – księgowy, administracyjno – organizacyjny, samodzielne stanowisko ds. informatycznych
- Oddziałów,
- Ośrodków Edukacyjno-Muzealnych przy właściwych Oddziałach,
- Sekcji informacji o środowisku, promocji i edukacji ekologicznej.
Biuro, w tym dział finansowo – księgowy, administracyjno – organizacyjny, samodzielne stanowisko ds. informatycznych, Oddziały, Ośrodki Edukacyjno-Muzealne i Sekcja informacji o środowisku, promocji i edukacji ekologicznej są wewnętrznymi komórkami organizacyjnymi Zespołu.
2. W Zespole działają następujące Oddziały:
1) Oddział Zespołu we Władysławowie, realizujący zadania Zespołu na terenie Nadmorskiego Parku Krajobrazowego – symbol NPK ,
2) Oddział Zespołu w Słupsku, realizujący zadania Zespołu na terenie Parku Krajobrazowego „Dolina Słupi” - symbol PKDS,
3) Oddział Zespołu w Kartuzach, realizujący zadania Zespołu na terenie Kaszubskiego Parku Krajobrazowego - symbol KPK,
4) Oddział Zespołu w Kościerzynie, realizujący zadania Zespołu na terenie Wdzydzkiego Parku Krajobrazowego, - symbol WPK
5) Oddział Zespołu w Charzykowach, realizujący zadania Zespołu na terenie Zaborskiego Parku Krajobrazowego symbol ZPK,
6) Oddział Zespołu w Stegnie, realizujący zadania Zespołu na terenie Parku Krajobrazowego „Mierzeja Wiślana” - symbol PKMW,
7) Oddział Zespołu w Gdańsku, realizujący zadania Zespołu na terenie Trójmiejskiego Parku Krajobrazowego - symbol TPK.
3. W Zespole działają następujące Ośrodki Edukacyjno-Muzealne:
1) Błękitna Szkoła we Władysławowie przy Oddziale Zespołu we Władysławowie - symbol BSW,
2) Ośrodek Edukacji Ekologicznej w Szymbarku przy Oddziale Zespołu
w Kartuzach - symbol OES,
3) Zielona Szkoła w Schodnie przy Oddziale Zespołu w Kościerzynie - symbol ZSS.
4. W Zespole działa Sekcja informacji o środowisku, promocji i edukacji ekologicznej pod nazwą Centrum Informacji i Edukacji Ekologicznej – symbol CIEE.
5. Schemat organizacyjny oraz strukturę hierarchicznego podporządkowania komórek organizacyjnych Zespołu przedstawia załącznik do niniejszego Regulaminu.
§ 8
W skład Biura wchodzą następujące działy i samodzielne stanowiska:
1) dział finansowo – księgowy - symbol DFK:
a) kierownik działu – główny księgowy,
b) wieloosobowe stanowisko ds. księgowości,
2) dział administracyjno – organizacyjny - symbol DAO:
a) kierownik działu,
b) wieloosobowe stanowisko ds. administracyjno – organizacyjnych,
c) wieloosobowe stanowisko pomocnicze i obsługi.
3) Samodzielne stanowisko ds. koordynacji zadań merytorycznych Zespołu - symbol KZ,
4) Samodzielne stanowisko ds. informatycznych - symbol SI.
§ 9
W skład Oddziałów, o których mowa w § 7 ust. 2, wchodzą następujące stanowiska pracy:
a) kierownik Oddziału,
b) wieloosobowe stanowisko ds. ochrony przyrody, ochrony środowiska, ochrony krajobrazu, wartości historycznych i kulturowych, edukacji oraz turystyki i rekreacji,
c) stanowisko ds. administracyjno – organizacyjnych,
d) strażnik.
§ 10
W skład Ośrodków Edukacyjno – Muzealnych, o których mowa w § 7 ust. 3, wchodzą następujące stanowiska pracy:
a) wieloosobowe stanowisko ds. edukacji,
b) wieloosobowe stanowisko pomocnicze i obsługi.
§ 11
W skład Sekcji informacji o środowisku, promocji i edukacji ekologicznej, o której mowa w § 7 ust. 4 wchodzą następujące stanowiska pracy:
- Kierownik sekcji
- wieloosobowe stanowisko ds. informacji o środowisku, promocji, i edukacji ekologicznej.
Rozdział III. ZASADY KIEROWANIA, PODZIAŁ KOMPETENCJI
I UPRAWNIEŃ
§ 12
1. Działalnością Zespołu kieruje jednoosobowo Dyrektor przy pomocy Zastępcy Dyrektora - symbol ZZ.
2. Dyrektor kieruje Zespołem na podstawie pełnomocnictwa Zarządu Województwa Pomorskiego.
3. Podczas nieobecności Dyrektora jego zadania i kompetencje wykonuje Zastępca Dyrektora.
4. Dyrektor wydaje zarządzenia regulujące zasady funkcjonowania Zespołu.
§ 13
1. Dyrektor bezpośrednio koordynuje i nadzoruje działalność:
a) zastępcy Dyrektora,
b) działu finansowo – księgowego,
c) działu administracyjno – organizacyjnego,
d) samodzielnego stanowiska ds. koordynacji zadań merytorycznych Zespołu.
2. Do zadań Dyrektora należy w szczególności:
1) reprezentowanie Zespołu na zewnątrz oraz występowanie w imieniu Zespołu w stosunkach cywilno-prawnych, w tym zaciąganie zobowiązań w granicach posiadanych pełnomocnictw,
2) sporządzanie planów finansowych Zespołu i dysponowanie środkami finansowymi Zespołu,
3) ustalanie wewnętrznych regulaminów i zarządzeń przewidzianych
w obowiązujących przepisach,
4) dokonywanie czynności w zakresie prawa pracy wobec pracowników Zespołu,
5) sprawowanie nadzoru nad działalnością merytoryczną i administracyjną Zespołu,
6) nadzór nad pozyskiwaniem i dysponowaniem dodatkowymi środkami finansowymi, przeznaczonymi na realizację programów i projektów prowadzonych przez Zespół,
7) zapewnienie właściwego funkcjonowania kontroli zarządczej wynikającej z przepisów ustawy z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (t.j. Dz. U. z 2013, poz. 885 ze zm),
8) realizacja zadań określonych w Ustawie oraz innych zadań określonych
w ustawach.
§ 14
Do zadań Zastępcy Dyrektora należy w szczególności:
1) kierowanie pracą Zespołu podczas nieobecności Dyrektora,
2) koordynowanie pracy i kontrola działalności:
a) Oddziałów,
b) Ośrodków Edukacyjno – Muzealnych,
c) Sekcji informacji o środowisku, promocji i edukacji ekologicznej,
d) samodzielnego stanowiska ds. informatycznych.
3) prowadzenie i koordynowanie prac związanych z wykonaniem i wdrażaniem planów ochrony poszczególnych parków,
4) opracowywanie rocznego planu działalności Oddziałów, Ośrodków Edukacyjno – Muzealnych i Sekcji informacji o środowisku, promocji i edukacji ekologicznej oraz przedkładanie do zatwierdzenia Dyrektorowi,
5) opracowywanie półrocznych i rocznych sprawozdań z wykonania planu
i przedstawianie ich do zatwierdzenia Dyrektorowi,
6) koordynowanie współpracy z Regionalnym Dyrektorem Ochrony Środowiska, Regionalnym Konserwatorem Przyrody oraz Administracją Lasów Państwowych,
7) ustalanie zakresu czynności, odpowiedzialności i uprawnień podległych Kierowników oraz akceptacja zakresów czynności pracowników podległych komórek organizacyjnych,
8) dokonywanie ocen okresowych podległych pracowników, przedkładanie wniosków w sprawie przyjęć, zwolnień, wyróżnień, awansów, premiowania oraz udzielania kar dyscyplinarnych podległym pracownikom,
9) zapewnienie i egzekwowanie stosowania przez podległe komórki organizacyjne przepisów dotyczących zamówień publicznych i finansów publicznych,
10) realizacja zadań z zakresu kontroli zarządczej wynikającej z przepisów ustawy
z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (t. j. z Dz. U. 2013, poz. 885 ze zm.) w stosunku do podległych komórek organizacyjnych.
§ 15
Do zadań głównego księgowego należy w szczególności:
1) prowadzenie rachunkowości Zespołu zgodnie z przepisami ustawy o finansach publicznych i aktami wykonawczymi poprzez:
a) organizowanie prawidłowego sporządzania, przyjmowania, obiegu, archiwizowania i kontroli dokumentów finansowo – księgowych,
b) bieżące i prawidłowe prowadzenie rachunkowości oraz sporządzanie sprawozdawczości finansowej,
c) nadzorowanie całokształtu prac z zakresu rachunkowości, wykonywanych przez poszczególne komórki organizacyjne Zespołu,
2) prowadzenie gospodarki finansowej zgodnie z obowiązującymi przepisami:
a) wykonywanie dyspozycji środkami pieniężnymi zgodnie z przepisami dotyczącymi zasad wykonywania budżetu,
b) zapewnienie pod względem finansowym prawidłowości umów zawieranych przez Zespół,
c) przestrzeganiu zasad rozliczeń pieniężnych i ochrony wartości pieniężnych,
d) zapewnienie terminowego ściągania należności i regulowania zobowiązań,
3) analizowanie wykorzystania środków finansowych będących w dyspozycji Zespołu,
4) wykonywanie finansowej kontroli wewnętrznej Zespołu, w tym dokonywanie wstępnej kontroli:
- zgodności operacji gospodarczych i finansowych z planem finansowym,
-
kompletności i rzetelności dokumentów dotyczących operacji gospodarczych
i finansowych,
5) opracowywanie zbiorczych sprawozdań finansowych i analiz z wykonania budżetu,
6) opracowywanie przepisów wewnętrznych dotyczących prowadzenia rachunkowości, w tym polityki rachunkowości,
7) kierowanie pracą działu finansowo – księgowego, dokonywanie ocen okresowych podległych pracowników, przedkładanie wniosków w sprawie przyjęć, zwolnień, wyróżnień, awansów, premiowania oraz udzielania kar dyscyplinarnych podległym pracownikom.
§ 16
1. Kierownicy komórek organizacyjnych Zespołu są odpowiedzialni przed Dyrektorem i Zastępcą Dyrektora za:
a) należytą organizację pracy,
b) prawidłową realizację celów i zadań,
c) przestrzeganie zasad i przepisów prawnych,
d) porządek i dyscyplinę pracy,
e) przestrzeganie tajemnicy służbowej.
2. Do obowiązków kierowników komórek organizacyjnych należy w szczególności:
1) kierowanie działalnością komórki zgodnie z obowiązującymi przepisami i celami Zespołu,
2) nadzór nad prawidłowym i terminowym wykonywaniem zadań i załatwianiem spraw przez podległych pracowników,
3) organizowanie i nadzorowanie zadań i obowiązków nałożonych przez jednostkę nadrzędną,
4) parafowanie pism przedkładanych do podpisu Dyrektorowi oraz podpisywanie pism w ramach posiadanych uprawnień,
5) opracowywanie projektów zarządzeń i poleceń służbowych Dyrektora oraz realizacja wydanych zarządzeń i poleceń,
6) współdziałanie z innymi komórkami w celu realizacji zadań wymagających uzgodnień miedzy nimi,
7) ustalanie zakresów czynności dla podległych pracowników,
8) dokonywanie ocen okresowych, przedkładanie wniosków w sprawie przyjęć, zwolnień, wyróżnień, awansów, premiowania oraz udzielania kar dyscyplinarnych podległych pracowników,
9) nadzorowanie dyscypliny wykorzystywania przez pracowników urlopów wypoczynkowych zgodnie z rocznym planem urlopów,
10) ochrona tajemnicy służbowej,
11) przestrzeganie przepisów ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku o ochronie danych osobowych w zakresie posiadanych informacji,
12) udzielanie informacji publicznej zgodnie z obowiązującymi przepisami, w tym umieszczanie ich w Biuletynie Informacji Publicznej,
13) opracowywanie materiałów planistycznych do projektu budżetu oraz zgłaszanie potrzeby zmian w trakcie jego realizacji do działu finansowo-księgowego,
14) realizacja zadań z zakresu kontroli zarządczej wynikającej z przepisów ustawy
z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (t.j. Dz. U. z 2013, poz. 885 ze zm) w ramach właściwej komórki organizacyjnej.
3. Zasady zastępstw kierowników komórek organizacyjnych podczas ich nieobecności określają zakresy obowiązków, uprawnień i odpowiedzialności.
Rozdział IV. ZADANIA WSPÓLNE KOMÓREK ORGANIZACYJNYCH
§ 17
Poszczególne komórki organizacyjne, każda w zakresie wynikającym ze statutowej działalności Zespołu, zgodnie z Regulaminem podejmują działania i prowadzą sprawy związane z realizacją celów i zadań, a w szczególności zobowiązane są do:
- wykonywania zadań wynikających ze Statutu, planu działalności, poleceń Dyrektora i jednostek zwierzchnich oraz zobowiązań wynikających z umów,
- przygotowywania projektów regulaminów i zarządzeń Dyrektora Zespołu w zakresie obejmującym działalność merytoryczną komórki,
3) współpracy z Departamentem Środowiska i Rolnictwa Urzędu Marszałkowskiego Województwa Pomorskiego w zakresie przygotowywania projektów aktów prawnych Sejmiku i Zarządu Województwa Pomorskiego obejmujących działalność merytoryczną komórki,
4) współdziałania z radcą prawnym polegającym na udzielaniu wyjaśnień
i dostarczaniu dokumentów mających znaczenie prawne w sprawach z zakresu postępowania sądowego i administracyjnego,
5) przestrzegania wszelkich aktów prawnych związanych z działalnością statutową Zespołu,
6) przekazywania akt do archiwum zakładowego na zasadach określonych
w instrukcji kancelaryjnej,
7) sporządzania obowiązującej sprawozdawczości statystycznej oraz sprawozdawczości resortowej,
8) opracowywanie materiałów informacyjnych.
Rozdział V. ZADANIA KOMÓREK ORGANIZACYJNYCH
§ 18
1. Dział finansowo - księgowy podlega Dyrektorowi.
2. Działalnością działu kieruje i jest za nią odpowiedzialny kierownik działu – główny księgowy, podlegający bezpośrednio Dyrektorowi.
3. Do zadań działu należy całość spraw finansowo-księgowych Zespołu,
a w szczególności:
1) opracowywanie planów finansowych wieloletnich i rocznych (budżetowych),
2) sprawowanie finansowej kontroli wewnętrznej w szczególności:
a) kontroli prawidłowości dokumentów stanowiących podstawę wypłat
i rozliczeń,
b) kontroli operacji gospodarczych stanowiących przedmiot księgowań,
3) prowadzenie gospodarki finansowej polegającej zwłaszcza na:
a) realizacji planów finansowych przez dysponowanie środkami pieniężnymi zgodnie z ich przeznaczeniem, przestrzegając w tym zakresie obowiązujących przepisów prawnych,
b) przestrzeganiu zasad rozliczeń pieniężnych i zapewnieniu należytej ochrony wartości pieniężnych i składników majątkowych,
c) zapewnieniu terminowego ściągania należności, spłaty zobowiązań
i dochodzenia rozliczeń spornych,
4) prowadzenie rachunkowości zgodnie z ustawą z dnia 29 września 1994r.
o rachunkowości (t.j. Dz. U. 2013 poz. 330 ze zm.), a w szczególności:
a) zorganizowanie obiegu i kontroli dokumentów w sposób zapewniający prawidłowość przebiegu operacji gospodarczych i ochrony mienia,
b) bieżące prawidłowe wykonywanie księgowań,
5) nadzór nad prawidłowością i kompletnością inwentaryzacji składników majątkowych, ich wycena i rozliczanie różnic inwentaryzacyjnych,
6) sporządzanie okresowych i rocznych analiz i sprawozdań finansowych (bilansów) z działalności Zespołu,
7) prowadzenie całokształtu zagadnień związanych z gospodarką funduszem płac
i rachubą płac, a w szczególności:
a) sporządzanie list wynagrodzeń i zasiłków z ubezpieczenia społecznego,
b) prowadzenie ewidencji wynagrodzeń i zasiłków,
8) opracowywanie analiz i sprawozdań okresowych i rocznych, w tym:
a) współpraca z innymi komórkami organizacyjnymi Zespołu w zakresie opracowania planów finansowych i ich realizacji,
b) dokonywanie rozliczeń z budżetem państwa podatków i składek od wynagrodzeń osobowych i bezosobowych.
9) składanie rocznych deklaracji podatkowych do urzędów miast i gmin.
§ 19
1. Dział administracyjno – organizacyjny podlega Dyrektorowi.
2. Działalnością działu kieruje i jest za niego odpowiedzialny kierownik działu, podlegający bezpośrednio Dyrektorowi.
3. Do zadań działu administracyjno – organizacyjnego należą sprawy organizacji, kadr, gospodarki: nieruchomościami i transportowej, administracyjno – gospodarcze oraz archiwizacji akt, zamówień publicznych, a w szczególności:
1) sprawy organizacyjne:
a) przygotowanie projektów wewnętrznych aktów prawnych przy udziale komórek merytorycznie odpowiedzialnych, ewidencja tych aktów oraz okresowa aktualizacja wykazów,
b) ewidencjonowanie aktów prawnych dotyczących Zespołu,
c) prowadzenie biblioteki zakładowej: w tym zakup nowości wydawniczych
o tematyce zawodowej, ewidencja książek i wypożyczanie,
d) obsługa sekretariatu, w tym prowadzenie rejestru pism przychodzących
i wychodzących,
e) przygotowywanie posiedzeń i prowadzenie spraw organizacyjnych dotyczących Rady Pomorskiego Zespołu Parków Krajobrazowych,
f) prowadzenie spraw nienależących do właściwości innych działów i Oddziałów,
g) koordynowanie i nadzorowanie działalności wynikających z zadań określonych:
- ustawą o ochronie informacji niejawnych z 5 sierpnia 2010 r. (Dz. U. z 2010, Nr 182, poz. 1228)
- ustawą z dnia 21 listopada 1967 roku o powszechnym obowiązku obrony Rzeczypospolitej Polskiej (t.j. Dz. U. z 2012 r., poz. 461 ze zm.);
- ustawą z dnia 29 sierpnia 1997 roku o ochronie danych osobowych (t.j. Dz. U. z 2014 r., poz. 1182)
2) sprawy administracyjno – gospodarcze:
a) obsługa sekretariatu Zespołu,
b) prowadzenie spraw kancelaryjnych, w tym odbieranie, przyjmowanie
i wysyłanie korespondencji, ewidencjonowanie i rozdział korespondencji zgodnie z dekretacją,
c) zakup i rozliczenie znaczków pocztowych,
d) protokołowanie narad pracowniczych,
e) zamawianie, rejestrowanie: pieczęci urzędowych i stempli oraz ich likwidacji,
f) zabezpieczenie i ochrona pomieszczeń w siedzibie Zespołu,
g) zapewnienie ładu i porządku w siedzibie Zespołu oraz zabezpieczenie mienia wraz z ochroną ppoż,,
h) zabezpieczenie odpowiednich warunków pracy wszystkim pracownikom Zespołu poprzez:
- wyposażenie w odpowiedni sprzęt i narzędzia pracy,
- zaopatrzenie w środki higieny osobistej,
i) prowadzenie gospodarki materiałowej i magazynowej, w tym środkami rzeczowymi i drukami, zaopatrzeniem materiałowo – technicznym na cele administracyjne,
j) przeprowadzenie weryfikacji sprzętu w Zespole, brakowanie zużytych sprzętów i materiałów,
k) przechowywanie i ewidencjonowanie kart gwarancyjnych, instrukcji, licencji, itp.,
l) prowadzenie spraw z zakresu BHP i zabezpieczenia przeciwpożarowego.
3) sprawy gospodarki nieruchomościami:
a) prowadzenie dokumentacji nieruchomości Zespołu, w tym dokumentacji związanej z działalnością remontową, inwestycyjną oraz stanem technicznym i prawnym,
b) przygotowywanie projektów uchwał, umów i innych dokumentów związanych z gospodarką nieruchomościami,
c) przygotowanie i realizacja zadań z zakresu działalności remontowej
i inwestycyjnej we współpracy z kierownikami właściwych komórek organizacyjnych,
d) monitorowanie i przygotowanie danych do rozliczenia kosztów i przychodów z tytułu użytkowania nieruchomości Zespołu (własnych, najmowanych),
e) koordynowanie oraz wykonywanie przeglądów okresowych w obiektach budowlanych Zespołu we współpracy z kierownikami właściwych komórek organizacyjnych Zespołu,
4) sprawy gospodarki transportowej:
a) ewidencja środków transportu, ich utrzymanie i prawidłowa eksploatacja,
b) dokonywanie zakupów samochodów oraz zbywanie pojazdów wycofanych z eksploatacji,
c) ewidencja kart drogowych i rozliczanie zużycia paliwa.
5) sprawy kadrowe:
a) koordynowanie działań związanych z zarządzaniem zasobami ludzkimi,
b) kontrola przestrzegania dyscypliny pracy,
c) kontrola przestrzegania obowiązujących aktów prawnych, regulaminów
i instrukcji dotyczących prawa pracy, zasad wynagradzania,
d) przygotowywanie i przeprowadzenie naboru na wolne stanowiska urzędnicze w Zespole w oparciu o przepisy ustawy z dnia 21 listopada 2008 r.
o pracownikach samorządowych (tekst jednolity: Dz. U. 2014, poz. 1202),
e) prowadzenie i przechowywanie akt osobowych pracowników oraz przygotowywanie angaży, wyróżnień, awansów, opinii, a także kar porządkowych.
f) prowadzenie ewidencji obecności pracowników, kontroli zwolnień lekarskich i innych nieobecności w pracy,
g) przygotowywanie umów o nawiązanie i rozwiązanie stosunku pracy oraz zmian warunków pracy i płacy,
h) ustalenie wymiaru urlopów wypoczynkowych, przygotowywanie na podstawie wniosków kierowników planów urlopów, wykorzystanie urlopów wg akceptowanych planów,
i) przygotowywanie i składanie wniosków o renty i emerytury do ZUS,
j) ustalanie uprawnień do nagród jubileuszowych oraz nagród z zakładowego funduszu nagród oraz odpraw emerytalnych, a także odpraw z tytułu zwolnień grupowych z przyczyn ekonomicznych,
k) sporządzanie obowiązujących sprawozdań dla GUS z zakresu spraw osobowych,
l) przeprowadzanie kontroli wewnętrznej określonych komórek w zakresie dyscypliny pracy stosownie do zarządzeń Dyrektora Zespołu,
m) prowadzenie dokumentacji okresowych ocen kwalifikacyjnych pracowników Zespołu,
n) organizowanie i koordynowanie przebiegu praktyk zawodowych uczniów oraz staży zawodowych,
o) zarządzanie i prowadzenie Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych,
p) opracowywanie rocznych programów działalności Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych w oparciu o planowane wpływy oraz sprawozdania.
6) sprawy archiwizacji akt:
a) prowadzenie archiwum zakładowego oraz nadzór nad przechowywaniem akt w Oddziałach,
b) przeglądy zasobów archiwalnych pod katem kwalifikowania ich do likwidacji po upływie okresów ustalonych w rzeczowym wykazie akt,
c) przekazywanie akt kategorii „A” do Archiwum Państwowego.
7) zamówienia publiczne:
a) prowadzenie całości spraw i dokumentacji związanej z postępowaniem
o udzielenie zamówienia,
b) rejestrowanie wniosków o uruchomienie procedury zamówienia publicznego,
c) ustalanie wartości zamówienia,
d) proponowanie trybu zamówienia,
e) zamieszczanie ogłoszeń o zamówieniu na stronie BIP Zespołu, na tablicy ogłoszeń, w Biuletynie Zamówień Publicznych oraz przekazywanie Urzędowi Oficjalnych Publikacji Wspólnot Europejskich,
f) sporządzanie rocznego planu zamówień na podstawie spisu planowanych zadań,
g) udział w pracach komisji przetargowej,
h) prowadzenie rejestru zamówień publicznych,
§ 20
1. Oddziały podlegają Zastępcy Dyrektora.
2. Działalnością Oddziału kieruje i jest za nią odpowiedzialny Kierownik Oddziału – główny specjalista, podlegający bezpośrednio Zastępcy Dyrektora.
3. Oddziały realizują zadania z zakresu ochrony przyrody, krajobrazu i dóbr kultury, edukacji oraz turystyki i rekreacji na obszarze podległych im parków krajobrazowych, a w szczególności:
1) przygotowywanie projektów rocznych planów działalności Oddziału oraz sprawozdań z ich wykonania (półrocznych i rocznych) i przedkładanie ich Zastępcy Dyrektora,
2) ochrona przyrody, walorów krajobrazowych oraz wartości historycznych
i kulturowych,
3) organizacja działalności edukacyjnej, turystycznej oraz rekreacyjnej,
4) współdziałanie w zakresie ochrony przyrody z jednostkami organizacyjnymi oraz osobami prawnymi i fizycznymi,
5) składanie wniosków do miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego dotyczących zagospodarowania przestrzennego obszarów wchodzących w skład parku krajobrazowego,
6) inwentaryzacja siedlisk przyrodniczych, stanowisk roślin, zwierząt i grzybów objętych ochroną gatunkową oraz ich siedlisk, a także zasługujących na ochronę tworów i składników przyrody nieożywionej,
7) identyfikacja i ocena istniejących i potencjalnych zagrożeń wewnętrznych
i zewnętrznych parku krajobrazowego oraz wnioskowanie o podejmowanie działań mających na celu eliminowanie lub ograniczanie tych zagrożeń i ich skutków, a także innych działań w celu poprawy funkcjonowania i ochrony parku krajobrazowego,
8) gromadzenie dokumentacji dotyczącej przyrody oraz wartości historycznych, kulturowych i etnograficznych,
9) realizacja zadań związanych z ochroną innych form ochrony przyrody
w granicach parku krajobrazowego,
10) informowanie o przepisach o ochronie przyrody osób przebywających na obszarach podlegających ochronie oraz w miejscach, w których znajdują się twory i składniki przyrody objęte formami ochrony przyrody,
11) prowadzenie edukacji przyrodniczej w szkołach i wśród miejscowego społeczeństwa, a także promowanie wartości przyrodniczych, historycznych, kulturowych i turystycznych parku krajobrazowego,
12) współpraca z samorządami, zarządcami obszarów parku krajobrazowego, organizacjami ekologicznymi i z innymi podmiotami, mającymi związek
z ochroną parku krajobrazowego;
13) udział w sporządzaniu, aktualizacji planów ochrony oraz nadzór nad ich realizacją,
14) udział w pozyskiwaniu środków zewnętrznych na realizację zadań, programów
i projektów.
§ 21
Obsługa administracyjna w Oddziałach polega na:
1) przyjmowaniu, ewidencjonowaniu i wysyłaniu korespondencji,
2) prowadzenie spraw związanych z zaopatrzeniem Oddziału w materiały biurowo – sanitarne ,
3) wnioskowanie potrzeb w zakresie remontów oraz zakupu sprzętów
i wyposażenia,
4) prowadzenie spraw związanych z gospodarką samochodową,
5) ewidencjonowanie urlopów, zwolnień, wyjść i wyjazdów służbowych oraz wyjść prywatnych pracowników Oddziału,
6) ewidencjonowanie środków trwałych, materiałów, sprzętów, wyposażenia, księgozbioru.
§ 22
- Ośrodki Edukacyjno – Muzealne o których mowa w § 7 ust. 3 podlegają właściwym Kierownikom.
- Ośrodki Edukacyjno – Muzealne realizują zadania z zakresu edukacji ekologicznej oraz promocji, turystyki i rekreacji, a w szczególności do zadań Ośrodków należy:
- opracowywanie rocznych planów działalności oraz sprawozdań z ich wykonania (półrocznych i rocznych) i przedkładanie Kierownikom,
- organizacja działalności edukacyjnej w różnorodnych formach: warsztatów jedno i kilkudniowych, akcji, festynów, konkursów, imprez ekologicznych, itp. oraz dla różnych poziomów wiekowych,
- prowadzenie naboru i ewidencji uczestników korzystających z różnych form edukacji,
- przygotowywanie materiałów edukacyjnych: konspektów, scenariuszy, programów zajęć oraz publikacji o charakterze edukacyjnym,
-
organizowanie sympozjów, konferencji, szkoleń, prelekcji związanych
z edukacją ekologiczną oraz promocją walorów parków krajobrazowych, -
gromadzenie eksponatów związanych z ochroną przyrody, krajobrazu, historii
i kultury oraz organizowanie stałych lub okresowych wystaw, - współpraca ze szkołami, bibliotekami, stowarzyszeniami, lokalnymi samorządami, administracja leśną w zakresie edukacji ekologicznej i promocji walorów przyrodniczych, historycznych, kulturowych i turystycznych parków,
- współpraca z innymi komórkami organizacyjnymi w zakresie działalności wydawniczej,
-
udział w pozyskiwaniu środków zewnętrznych na realizację zadań, programów
i projektów edukacyjnych.
§ 23
- Sekcja informacji o środowisku, promocji i edukacji ekologicznej o której mowa w § 7 ust. 4 podlega Zastępcy Dyrektora.
2. Działalnością Sekcji informacji o środowisku, promocji i edukacji ekologicznej kieruje i jest za nią odpowiedzialny Kierownik Sekcji, podlegający bezpośrednio Zastępcy Dyrektora.
- Sekcja informacji o środowisku, promocji i edukacji ekologicznej realizuje zadania z zakresu gromadzenia i udostępniania informacji o środowisku, promocji działalności Zespołu oraz edukacji ekologicznej na obszarze województwa pomorskiego, a w szczególności do zadań Sekcji należy:
- Opracowywanie rocznych planów działalności oraz sprawozdań z ich wykonania (półrocznych i rocznych) i przedkładanie ich Zastępcy Dyrektora.
-
Prowadzenie kompleksowej i interdyscyplinarnej działalności edukacyjnej
i informacyjnej dla różnych grup wiekowych. - Współpraca z innymi komórkami organizacyjnymi PZPK w zakresie działalności edukacyjnej i informacyjnej.
- Współpraca ze szkołami, uczelniami, bibliotekami, organizacjami pozarządowymi, samorządami, administracją leśną a także innymi podmiotami w zakresie edukacji ekologicznej i promocji walorów przyrodniczych, historycznych, kulturowych i turystycznych.
- Przygotowywanie materiałów edukacyjnych: konspektów, scenariuszy, programów zajęć oraz publikacji o charakterze edukacyjnym i informacyjnym.
-
Prowadzenie ogólnodostępnej biblioteki ze zbiorem książek, filmów
i czasopism o tematyce ekologicznej oraz elektronicznej bazy bibliotecznej udostępnianej na stronie internetowej. - Pozyskiwanie, opracowywanie i udostępnianie informacji o zrównoważonym rozwoju i stanie środowiska naturalnego w województwie pomorskim.
- Przygotowywanie i prowadzenie zajęć, warsztatów edukacyjnych, edukacyjnych akcji i warsztatów plenerowych, prelekcji, konferencji, szkoleń dla uczniów, nauczycieli, pracowników jednostek samorządu terytorialnego, organizacji pozarządowych i innych podmiotów.
-
Organizacja i wspieranie konkursów, akcji i innych działań proekologicznych
i aktywizujących społeczeństwo województwa pomorskiego. - Udzielanie wsparcia merytorycznego instytucjom i wszystkim zainteresowanym zajmującym się działaniami na rzecz ochrony środowiska.
-
Udział w pozyskiwaniu środków zewnętrznych na realizację zadań, programów
i projektów edukacyjnych. -
Gromadzenie eksponatów związanych z ochroną przyrody, krajobrazu, historii
i kultury oraz organizowanie stałych lub okresowych wystaw. - Promocja Pomorskiego Zespołu Parków Krajobrazowych oraz walorów przyrodniczych, krajobrazowych, wartości historycznych i kulturowych województwa pomorskiego.
§ 24
- Samodzielne stanowisko ds. koordynacji zadań merytorycznych Zespołu podlega bezpośrednio Dyrektorowi.
- Do zadań pracownika na tym stanowisku należy w szczególności:
- Koordynowanie zadań merytorycznych z zakresu ochrony przyrody, środowiska, krajobrazu, edukacji, turystyki i rekreacji realizowanych przez Oddziały.
- Opracowywanie dokumentacji projektów dotacyjnych.
- Opracowywanie planów działalności i sprawozdań z realizacji zadań merytorycznych właściwych komórek merytorycznych.
- Analiza możliwości pozyskania środków z różnorodnych funduszy
- Informowanie właściwych komórek organizacyjnych o możliwościach pozyskania zewnętrznych środków finansowych.
- Przygotowywanie i bieżąca obsługa dokumentacji aplikacyjnych, we współpracy z kierownikami właściwych komórek organizacyjnych.
- Obsługa kancelaryjna Rady Pomorskiego Zespołu Parków Krajobrazowych.
§ 25
- Samodzielne stanowisko do spraw informatycznych podlega bezpośrednio zastępcy Dyrektora.
- Do zadań pracownika na tym stanowisku należy w szczególności:
-
odpowiedzialność za bezpieczeństwo danych osobowych przy korzystaniu
i informatycznym przetwarzaniu danych, - prowadzenie spraw związanych z systemem informacji przestrzennej GIS,
-
szkolenia pracowników Zespołu w zakresie obsługi komputerów
i oprogramowania, - aktualizacja informacji na stronie internetowej Zespołu oraz Biuletynie zamówień Publicznych,
-
prowadzenie spraw związanych z zakupem oraz ewidencją sprzętu
i oprogramowania komputerowego wraz z jego ubezpieczeniem, - konserwacja i drobne naprawy sprzętu komputerowego,
- archiwizowanie elektronicznych baz danych Zespołu.
§ 26
-
Podział czynności pomiędzy pracownikami poszczególnych komórek organizacyjnych Zespołu określają indywidualne zakresy obowiązków, uprawnień
i odpowiedzialności pracowników, zwane dalej zakresami obowiązków. -
Zakresy obowiązków, stanowiące załącznik do umowy o pracę, przechowuje się
w aktach osobowych pracowników. - Ustalony zakres obowiązków nie zwalnia pracowników od obowiązku wykonywania innych zadań wyznaczonych doraźnie przez Dyrektora lub kierownika właściwej komórki organizacyjnej.
Rozdział VI. ORGANIZACJA DZIAŁNOŚCI KONTROLNEJ
§ 27
Za prawidłowe funkcjonowanie kontroli wewnętrznej w Zespole odpowiedzialny jest Dyrektor.
§ 28
Celem kontroli wewnętrznej jest badanie prawidłowości realizacji zadań i efektywności działania komórek organizacyjnych Zespołu oraz poszczególnych stanowisk pracy.
§ 29
Czynności związane ze sprawowaniem kontroli wewnętrznej wykonują Zastępca Dyrektora i kierownicy komórek organizacyjnych, na polecenie Dyrektora - w zakresie zgodnym z poleceniem lub z własnej inicjatywy - w zakresie zgodnym z posiadanymi kompetencjami.
§ 30
Szczegółowe zasady i tryb przeprowadzania kontroli wewnętrznych oraz uprawnienia
i obowiązki kontrolowanych komórek organizacyjnych i pracowników określa odrębne zarządzenie Dyrektora.
Rozdział VII. ROZPATRYWANIE SKARG I WNIOSKÓW
§ 31
1. Korespondencja zawierająca pisma o charakterze skargi lub wniosku rejestrowana jest w sekretariacie Zespołu. W przypadku złożenia skargi lub wniosku w komórce organizacyjnej mającej siedzibę poza Słupskiem, właściwy kierownik zobowiązany jest niezwłocznie przekazać je do sekretariatu Zespołu
2. Jeżeli z treści skargi lub wniosku wynika, że dotyczy ona:
- działalności merytorycznej Oddziału, Działu lub Sekcji – postępowanie wyjaśniające w sprawie prowadzi w pierwszej kolejności kierownik właściwej komórki organizacyjnej,
- działalności kierownika Oddziału, Działu, Sekcji – postępowanie wyjaśniające prowadzi zastępca dyrektora,
- działalności jednostki – postępowanie wyjaśniające prowadzi dyrektor Zespołu,
- inne skargi – wskazany przez Dyrektora pracownik Zespołu,
z zastrzeżeniem art. 229 kodeksu postępowania administracyjnego.
3. Dyrektor Zespołu wyznacza termin oraz kieruje skargi i wnioski do właściwej komórki organizacyjnej w celu zbadania ich zasadności.
4. Projekty odpowiedzi na skargę lub wniosek przygotowują prowadzący postępowanie wyjaśniające, które następnie przedkładają do podpisu Dyrektorowi.
5. Interesantów w sprawach skarg i wniosków przyjmuje Dyrektor lub Zastępca Dyrektora w poniedziałek każdego tygodnia w godzinach od 8:00 do 9:00 oraz od 15:00 do 16:00.
Rozdział VIII. POSTANOWIENIA KOŃCOWE
§ 32
Wewnętrzny porządek i rozkład czasu pracy określa Regulamin Pracy Pomorskiego Zespołu Parków Krajobrazowych.
§ 33
Każdy pracownik ma obowiązek dbałości o mienie zakładu pracy, a w szczególności
o składniki majątkowe związane z jego stanowiskiem pracy.
§ 34
Akty prawne i dokumenty wydane na podstawie dotychczasowego regulaminu organizacyjnego zachowują moc obowiązującą do czasu ich uchylenia.
§ 35
Regulamin wchodzi w życie z dniem wejścia w życie uchwały Zarządu Województwa Pomorskiego w sprawie zatwierdzenia Regulaminu.